W ramach projektu będę oferowane jest następujące wsparcie:
- usługi brokera edukacyjnego – 3h (przygotowanie Indywidualnego Planu Działania) ,
- seminarium przygotowawcze przed mobilnością (6h, miejsce Cieszyn),
- kursu pedagogicznego (uwaga: jedynie w przypadku jego nieposiadania) zgodnie z wymaganiami określonymi w par. 10 ust. 4 rozporządzenia MEN, czyli którego program został zatwierdzony przez kuratora oświaty i obejmuje łącznie co najmniej 70 godzin zajęć z psychologii, pedagogiki i metodyki oraz 10 godzin praktyki metodycznej
- mobilności ponadnarodowej tj. udziałem w wyjeździe do Niemiec na okres 6 dni (niedziela – piątek), mającym formę obserwacji uczestniczącej realizowanej w przedsiębiorstwach prowadzących kształcenie w miejscu pracy (wraz z ubezpieczeniem oraz kieszonkowym).
Program mobilności ponadnarodowej, realizowany w formie obserwacji uczestniczącej, ma umożliwić uczestnikom zdobycie wiedzy na temat metod pracy z uczniem i rozwiązań praktycznych stosowanych w landzie Brandenburgia oraz Berlinie.
Ramowy plan mobilności do Niemiec (land Brandenburgia, Berlin) przedstawia się następująco:
Liczba porządkowa | Zakończenie tury naboru | Data spotkania przygotowawczego | Data mobilności |
1 | 31.10.2019 | 15.11.2019 | 24-30.11.2019 |
2 | 31.12.2019 | 10.01.2020 | 19-25.01.2020 |
3 | 28.02.2020 | 13.03.2020 | 22-28.03.2020 |
4 | 30.04.2020 | 08.05.2020 | 17-23.05.2020 |
5 | 31.08.2020 | 11.09.2020 | 20-26.09.2020 |
Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Oś priorytetowa IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa. Działanie 4.2 Programy mobilności ponadnarodowej.
RAMOWY PROGRAM MOBILNOŚCI DO NIEMIEC
Niedziela: przyjazd do Niemiec w godzinach popołudniowych.
DZIEŃ 1 (poniedziałek):
- Prezentacja partnera w zakresie dualnego systemu kształcenia (organizacja, finansowanie, zasady, niemiecki The Vocational Training Act, rozwiązania landu Brandenburgia). Miejsce: siedziba partnera. Prezentacja, pytania odpowiedzi (1 godz.).
- Przejazd do przedsiębiorstw zgodnie z określonym zapotrzebowaniem. Wprowadzenie, zapoznanie, wręczenia pakietów powitalnych, ustalenie zasad współpracy. Ogólne poznanie zakładu, metod pracy, struktury, zaplecza technicznego i socjalnego. Zagadnienia merytoryczne: prezentacja programów nauki danego zawodu; kompatybilność z programem szkolnym, sposób monitoringu praktyk (3 godz.).
Udział w zajęciach praktycznych. Metoda: obserwacja uczestnicząca. Miejsce: zakłady pracy (2 h).
DZIEŃ: 2, 3 i 4 (wtorek, środa, czwartek). Udział w zajęciach praktycznych w przedsiębiorstwach. Metoda: obserwacja uczestnicząca (6h). Zakres: ćwiczenia z zakresu kształcenia praktycznego z komentarzem. Miejsce: niemieckie zakłady pracy.
Dzień 5 (piątek)
Udział w zajęciach praktycznych. Metoda: obserwacja uczestnicząca. Miejsce: zakłady pracy lub dla dopełnienia centra kształcenia praktycznego (4h).
Spotkania podsumowujące w przedsiębiorstwach (2h).
Podsumowanie na wspólnej sesji z udziałem uczestników i ich niemieckich uczestników, Prezentacja bilansu pozyskanych doświadczeń. Uroczyste zakończenie mobilności. Miejsce: siedziba partnera (1h).
Sobota: wyjazd w godzinach porannych.